Sygdom

Syge børn:
Syge børn må ikke komme i børnehaven.

Nedestående tekst er kopieret fra Sundhedsstyrelsens pjece ‘Smitsomme sygdomme hos børn og unge’:

“Hvornår må et barn komme i institution?
En hovedregel er, at syge børn og personale ikke må komme i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må komme igen, når det ikke længere smitter.

Barnet skal være rask og kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig pasning.

Der er dog undtagelser fra hovedreglen, og definitionen  af hhv. ‘rask’ og ‘syg’ er ikke altid så enkel.

Er barnet rask eller syg?
Det kan specielt for børns vedkommende af og til være svært at afgøre, om de er syge eller raske, og ofte må man foretage et skøn.

Barnet er rask, når det er feberfri, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.

Hvis et barn kommer i institution uden at være helt rask, har det på grund af nedsat modstandskraft stor risiko for at at få komplikationer til sygdommen eller pådrage sig en anden sygdom. Det kan derfor være en god idé at lade barnet blive hjemme mindst 1 dag, efter at der er blevet feberfrit.

Barnet er syg, hvis almentilstanden er påvirket, hvis det har feber, eller hvis der er specifikke tegn på sygdom.”

Den fulde vejledning fra Sundhedsstyrelsen kan læses her: https://www.sst.dk/da/udgivelser/2013/~/media/218F8342350D401680A5F35EF5FCCAB5.ashx

Feber, opkast eller diarré:
Hos mindre børn, under skolealderen, kan det hurtigt ændre sig om barnet har feber, opkast eller diarré. Det er derfor en god idé at lade barnet blive hjemme mindst én dag efter symptomerne er ophørt.

Lus:
Hvis dit barn har lus, ringer vi og beder jer om at komme og hente det. Barnet skal være behandlet, inden det kommer i børnehave igen.

Medicin:
Skal barnet have lægeordineret medicin i børnehaven, hjælper vi gerne.
Al medicin skal komme i original emballage, hvor barnets navn og doseringen fremgår tydeligt. Al medicin skal der foreligge lægepapirer på.

Medicin skal altid overdrages direkte til personalet, som låser det inde i vores medicinskab. Det må aldrig ligge i tasken.