Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om pædagogikken

Vores værdigrundlag og visionbillede
I Specialbørnehaven Løvetand er børn først og fremmest børn. Dernæst er de børn med særlige udfordringer og behov.

For os er anerkendelse en grundværdi. Vi bestræber os på, at møde og se hinanden som de mennesker vi er, og med de ressourcer vi hver især besidder. Vi tror på, at alle gør deres bedste.

Vi har fokus på den enkeltes ressourcer og tager udgangspunkt i disse. Forudsætningen for al læring er at få øje på, og videreudvikle de allerede eksisterende ressourcer.

Det er vores vision altid at være i bevægelse og udvikling.

Vi har visioner på det enkelte barns vegne, samt på personalets- og organisationens vegne. Vi har visioner for barnet i et større livsperspektiv, og vores arbejde og udviklingsplaner har altid en vision for "nu og her", men også for fremtiden og i et livsperspektiv.

Vores redskaber

I specialbørnehaven anvender vi forskellige redskaber, når vi har brug for mere viden om det enkelte barn. Vi arbejder med

  • Kompetencehjulet
  • Sensorisk profil
  • Neuroscreeninger
  • Neuroaffektive analyser                                                                                                                                                                                                                                               

Forældre vil altid blive informeret, hvis der er behov for en øget indsats for at stille skarpt på et barns aktuelle, specifikke udfordringer og ressourcer. Forældrene får altid en tilbagemelding på resultatet på et samarbejdsmøde.

KRAP
Pædagogisk læner vi os op af KRAP, som er en forkortelse for Kognitiv Ressourcefokuseret Anderkendende Pædagogik. 
Omdrejningspunktet i KRAP er, at voksne er ansvarlige for relationen. I mødet med barnet, retter den voksne fokus på barnets ressourcer og forstår al barnets adfærd, som barnets måde at mestre situationen på. 

Kommunikation
Vi arbejder med kommunikation på mange måder. Udgangspunktet er, at alle kommunikerer og at formålet med al kommunikation er, at nå frem til en fælles forståelse. 

I praksis arbejder vi med verbal tale, tegn til tale, symboler, fotografier, apps og konkreter - samt alt muligt andet, der giver mening for den enkeltes kommunikationsmuligheder. 
Kommunikationsformen og -metoden vælges ud fra og tilpasses det enkelte barn.

Udviklingsplaner
Vi udarbejder udviklingsplaner på særlige indsatsområder, og vi arbejder altid med en bred forståelse for barnets udviklingsmuligheder. 

Vi har mulighed for at arbejde én til én med børnene i afgrænsede perioder, når vi vurderer at det giver det bedste resultat for barnet. 

Udviklingsplaner er altid en koordineret indsats med forældrene.